021-91017374

با ما در تماس باشید

کاملترین راهنمای خرید لوله آبرسانی و کشاورزی

فهرست مطالب

در دهه‌ اخیر، اکثر مناطق دنیا با کمبود آب سالم روبه‌رو شده‌ است. از طرفی این موضوع در حال رشد است؛ چرا که گسترش شهرنشینی و صنعت توقفی ندارد. با این حال تکنولوژی در زمینه‌های مختلف نفوذ کرده است تا پیامدهای منفی این وضعیت را بهبود ببخشد. امروزه انواع لوله‌های آبرسانی در صنعت کشاورزی تولید می‌شود تا به وسیله روش‌های مختلف از اتلاف آب جلوگیری شود و بازدهی کار افزایش یابد. در ادامه، به مهمترین نکات راهنمای خرید لوله آبرسانی اشاره می‌کنیم.

معرفی انواع لوله های آبرسانی کشاورزی

لوله‌های آبرسانی به دو دسته لوله‌های گالوانیزه و پلی اتیلنی تقسیم می‌شوند. در ادامه، در مورد هر یک توضیح مختصری می‌دهیم تا به عنوان راهنمای خرید لوله آبرسانی اطلاعات دقیق‌تر و بهتری داشته باشید.

لوله‌های گالوانیزه

لوله‌ گالوانیزه به دو دسته لوله‌ فولادی گالوانیزه و لوله‌ آهنی گالوانیزه تقسیم می‌شود. این دو دسته به عنوان لوله‌های آهنی سفید نیز شناخته می‌شوند. بین این دو دسته تفاوت زیادی حس نمی‌شود. تفاوت اصلی‌شان این است که لوله‌های فولادی از آهنی سبک‌تر و درخشان‌تر هستند. هر دو لوله، برای مصارف کشاورزی، سیستم‌های آبیاری سنتر پوینت (Center-Point) یا عقربه‌ای و سیستم آبیاری لاینری (Linear) یا خطی مناسب هستند.

لوله‌های پلی اتیلن

در سال‌های اخیر لوله‌ پلی اتیلن جایگاه زیادی در مصارف مختلف مانند انتقال مایعات و سیالاتی چون آب، گاز، نفت و فاضلاب کسب کرده است. امروزه از این لوله‌ها در صنعت کشاورزی جهت انتقال آب استفاده می‌شود. این لوله‌ها نسبت به سرما، گرما و اشعه یو وی خورشید بسیار مقاوم هستند. علاوه بر این، لوله‌های پلی اتیلن نسبت به ساییدگی، پوسیدگی، خوردگی، مواد شیمیایی و عوامل فرسایش از خود مقاوت بالایی نشان می‌دهند. از این لوله‌ها در سیستم آبیاری گان (Gun) یا تفنگی و سیستم آبیاری قطره‌ای بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله مناسب جهت آبیاری کشاورزی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

لوله‌های مناسب کشاورزی باید دارای یک سری ویژگی‌ باشند. در راهنمای خرید لوله آبیاری این ویژگی‌ها ذکر شده است که عبارت‌اند از:

  • دارای طول عمری طولانی باشند تا در بلند مدت هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش دهند.
  • نسبت به سرما و گرمای شدید مقاومت بالایی از خود نشان دهند.
  • نسبت به مواد شیمیایی، خوردگی، زنگ‌زدگی و ساییدگی مقاوم باشند.
  • وزن لوله‌ها به گونه‌ای باشد که حمل و نقل آن‌ها آسان و راحت باشد.
  • نصب راحت و آسانی داشته باشند و به تجهیزات خاصی جهت نصب نیاز نداشته باشند.

چه نکاتی هنگام انتخاب نوع مناسب لوله آبرسانی باید در نظر گرفته شوند؟

در صورتی که می‌خوانید لوله آبرسانی مناسبی را انتخاب کنید، لازم است که به نکات فنی زیر در مورد لوله آبرسانی توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید بهترین محصول را تهیه کنید.

  • چگالی
  • سختی
  • دمای ذوب
  • دمای نرم شدن حرارتی  (HDT)
  • نفوذپذیری رطوبت
  • نفوذپذیری اکسیژن
  • میزان تحمل بار
  • ضخامت و استحکام کششی  لوله آبرسانی

لوله های آبرسانی و کشاورزی معمولا در چه ابعاد و ضخامت هایی تولید می شوند؟

لوله‌های آبرسانی و کشاورزی در چهار ضخامت ۱۰، ۱۶، ۳۲ و ۵۰ میلی متر طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک که در راهنمای خرید لوله آبرسانی کشاورزی ذکر شده است می‌پردازیم.

لوله پلی اتیلن با ضخامت ۱۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن ۱۰ میلی متری جهت آبیاری در کشاورزی مانند باغ، مزارع و گلخانه‌ها مناسب است. از این لوله‌ها می‌توان در روش‌های مختلف آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای، تحت فشار، بارانی، خطی (لاینر) ، عقربه‌ای (سنتر پوینت) و رول لاین  استفاده کرد. این لوله‌‌ها در متراژهای ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر تولید می‌شود که اتصالات آنان از نوع پیچی است.

لوله پلی اتیلن با ضخامت ۱۶ میلی متر

لوله پلی اتیلن ۱۶ میلی متری انعطاف‌پذیری بالایی دارد و حمل و نقل آن راحت و آسان است. همچنین، این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و وزن بالا از خود نشان می‌دهند.‌ لوله پلی اتیلن  با ضخامت ۱۶ میلی متر جهت آبیاری به روش قطره‌ای بسیار مناسب است. در این روش هدر رفت آب به حداقل می‌رسد و از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌شود. اتصالات لوله پلی اتیلن ۱۶ میلی متری از نوع فلنجی است که باعث افزایش سرعت نصب آن می‌شود.

لوله پلی اتیلن با ضخامت ۳۲ میلی متر

لوله پلی اتیلن با ضخامت ۳۲ میلی متر به عنوان لوله فرعی جهت انتقال آب از لوله‌های اصلی استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها با تمام تجهیزات کشاورزی سازگار هستند و به راحتی می‌توان انواع دریچه و دریپرها را به آن متصل کرد. از لوله پلی اتیلن ۳۲ میلی متری در روش‌های مدرن و جدید آبیاری مانند سیستم آبیاری بارانی ، قطره ای و تحت فشار استفاده می‌شود.

لوله پلی اتیلن با ضخامت ۵۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن با ضخامت ۵۰ میلی متر به صورت لوله‌های فرعی جهت انتقال آب استفاده می‌شود. اتصال این لوله‌ها سریع و آسان به روش‌ پیچی است. این لوله‌ها در کلاف‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متری مطابق با استاندارد ۱۴۴۲۷ تولید می‌شوند.

لوله مناسب آبیاری کشاورزی با چه فشار کاری تولید می شود؟

لوله پلی اتیلن آبیاری کشاورزی در فشارهای ۶ تا ۱۶ بار تولید می‌شود که برای موارد حساس تا ۲۰ بار نیز وجود دارد.

چه پارامتر هایی بر قیمت لوله آبرسانی کشاورزی تاثیرگذار هستند؟

پارامترهایی که در راهنمای خرید لوله آبرسانی در صنعت کشاورزی بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد، شامل میزان خلوص ماده اولیه، میزان هزینه‌های تولیدی و میزان تحمل فشار لوله می‌شود. در ادامه به توضیح مختصری از هر یک می‌پردازیم.

  • میزان خلوص ماده اولیه لوله: اگر لوله پلی اتیلن از مواد اولیه و خالص ساخته شده باشد، قیمت آن در مقابل لوله‌هایی که مواد بازیافتی در خود دارند بالاتر است. هر چقدر مواد به کار رفته در لوله پلی اتیلن خالص‌تر باشد طول عمر آن بالاتر است و در دراز مدت هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری دارد.
  • میزان هزینه‌های تولیدی: لوله آبرسانی کشاورزی نیاز به آزمایش‌های کنترل کیفیت، کسب میزان استاندارد لازم و غیره است. علاوه بر موارد گفته شده هزینه حمل و نقل نیز به آن افزوده می‌شود. تمام مواردی که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند در تعیین قیمت لوله آبرسانی کشاورزی مانند پلی اتیلن تاثیرگذار باشد.
  • میزان تحمل فشار لوله: لوله‌های آبرسانی که در صنعت کشاورزی وجود دارند، هر یک فشارهای متفاوتی را می‌توانند تحمل کنند. بنابراین پیش از خرید به این که این لوله در کجا می‌خواهد استفاده شود، توجه کنید تا بتوانید لوله با بار مناسب انتخاب کنید.

سخن آخر

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا در صنایع مختلف راهکارهای جدیدی ارائه شود. به طور مثال در صنعت کشاورزی انواع لوله‌های پلی اتیلن با عمری طولانی و مقاوم جایگزین لوله‌های قدیمی شده است. در این مطلب، نکات مهم و لازم برای خرید لوله‌های آبرسانی کشاوری را مرور کردیم تا شما عزیزان بتوانید خرید رضایت‌بخش و موفقی داشته باشید. لوله آنلاین با ارائه انواع لوله می‌تواند به شما در راهنمای خرید لوله آبرسانی کمک کند.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین