021-91017374

با ما در تماس باشید

آشنایی کامل با سیستم لوله کشی هواکش ساختمان

فهرست مطالب

آیا می‌دانید که خانه شما دارای سیستم لوله کشی هواکش است؟ آیا با نحوه کار این سیستم آشنا هستید؟ در نگاه اول احتمالا دریچه لوله‌کشی یک بخش ساده در ساختمان باشد؛ اما این دریچه یا همان ونت فاضلاب یک بخش ضروری و حیاتی در سیستم لوله کشی ساختمان است. بیشتر افراد از نحوه عملکرد سیستم لوله کشی هواکش یا اهمیت آن‌ها بی‌اطلاع هستند. دریچه لوله کشی، دو وظیفه اصلی شامل جلوگیری از ورود گازهای فاضلاب به خانه و جریان روان‌تر آب و تخلیه بهتر آن را برعهده دارد. این تنها دو مورد از مزایای این سیستم است. اما اطلاعات زیادی در مورد لوله کشی هواکش وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

در این مقاله از لوله آنلاین به‌صورت کامل به معرفی این سیستم پرداخته‌ایم؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید تا به پاسخ همه سوالات خودتان در مورد این سیستم برسید.


بیشتر بخوانید : برندهای برتر لوله فاضلاب ساختمان


وظیفه لوله کشی هواکش فاضلاب ساختمان

فشار هوای سیستم لوله‌کشی توسط دریچه لوله‌کشی کنترل می‌شود. همان‌طور که لوله‌های تخلیه، آب و زباله را دفع می‌کنند، لوله کشی هواکش ساختمان، گاز و بوی بد را از خانه دور می‌کند. همچنین این سیستم هوای تازه و تمیز را وارد سیستم لوله کشی می‌کند تا به جریان بهتر آب از طریق لوله‌های تخلیه کمک کند.

به‌صورت ساده‌تر می‌توان گفت که لوله دریچه هیچ آبی را جابه‌جا نمی‌کند؛ بلکه فقط یک لوله عمودی است که به سیستم تخلیه متصل می‌شود و از طریق سقف خانه خارج خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که هواکش ساختمان فشار مناسب را در سیستم‌های تخلیه با هدایت گازهای خروجی به دریچه حفظ می‌کند. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که خانه شما به این سیستم نیاز دارد، ادامه را بخوانید.

همانطور که گفته شد، تخلیه گازها به خارج از خانه بسیار مهم است؛ چراکه استنشاق آن خطرناک خواهد بود. علاوه‌براین، دریچه‌های لوله‌کشی به هدایت اکسیژن به سیستم لوله‌کشی خانه کمک می‌کنند و در نتیجه به تجزیه سریع‌تر و کارآمدتر مواد زائد منجر خواهد شد؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید گازهای سمی استنشاق کنید یا خانه‌تان بوی بدی بدهد، حتما سیستم هواکش را نصب کنید.

مدل های مختلف سیستم لوله کشی هواکش ساختمان

سیستم‌های لوله کشی هواکش ساختمان را می‌توان به چهار نوع اصلی دو لوله‌ای، تک لوله‌ای، تک پشته‌ای و تک پشته‌ای با تهویه جزئی تقسیم کرد. هر یک از این سیستم‌ها نحوه نصب خاص خود هستند که در ادامه معرفی شده‌اند:

  • سیستم دو لوله‌ای: سیستم‌های لوله کشی دو لوله بسیار ایمن هستند و استفاده از آن‌ها سابقه طولانی دارد. در این روش لوله‌کشی، دو لوله عمودی نصب می‌شود. یکی از این لوله‌ها به توالت‌ها و چاه فاضلاب ساختمان و دیگری به روشویی، دوش، ماشین لباسشویی و غیره وصل می‌شود. هر لوله دارای دریچه مخصوص به خود است که گازهای اضافی را تا سقف هدایت می‌کند. لوله توالت مستقیما به سیستم فاضلاب وصل می‌شود و لوله دیگر از طریق یک چاه حبس یا با سیستم آب باران ارتباط دارد. از آنجایی‌که این سیستم در مجموع به 4 لوله نیاز دارد، می‌تواند هزینه نصب آن بالا باشد.
  • سیستم تک‌لوله‌ای: در این سیستم لوله‌های توالت و لوله‌های دوش، روشویی و ماشین لباسشویی با یک لوله مشترک به منهول فاضلاب وصل می‌شوند. در مورد ساختمان‌هایی چند طبقه، دستشویی‌ها باید به‌صورت مستقیم بالای یکدیگر نصب شوند و یک دریچه‌ به هر زانویی متصل باشد.
  • سیستم تک ‌پشته: این سیستم ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین در بین این چهار سیستم است؛ چراکه در آن فقط یک لوله نصب می‌شود. در واقع در یک سیستم تک پشته، تمام لوله‌ها به یک لوله عمودی می‌رسند و در نهایت به منهول فاضلاب وصل خواهند شد.
  • سیستم تهویه نیمه تک پشته: این سیستم یک حالت اصلاح‌شده از سیستم تک پشته است. نصب لوله‌ها کاملا مشابه سیستم تک‌ پشته است و در آن همه لوله‌ها چه توالت و چه روشویی، حمام و … به یک لوله عمودی وصل می‌شوند؛ اما برای جلوگیری از اثرات منفی سیفون‌، یک لوله هواکش در هر یک از توالت‌ها نصب می‌شود که کار تهویه را انجام می‌دهد.


بیشتر بخوانید : اصول اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان


انواع لوله ها در لوله کشی هواکش ساختمان

هنگامی که یک لوله کشی جدید مانند سینک را نصب می‌کنید، باید مطمئن شوید که به درستی تهویه شده است. شما از قبل با انواع لوله مانند لوله پلیکا، لوله پوش فیت و … آشنا هستید. در ادامه انواع مختلف لوله‌های هواکش در سیستم لوله کشی هواکش معرفی شده‌اند:

  • لوله True Vent: این نوع لوله ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین نوع لوله در سیستم هواکش هستند. این نوع لوله‌ها، لوله‌های عمودی ساده‌ای هستند که از خط تخلیه شروع می‌شوند و تا سقف ادامه دارند. از آنجایی‌که لوله‌ها عمودی هستند، هیچ آبی از آن‌ها عبور نمی‌کند و فقط هوا از آن‌ها خارج می‌شود. البته این نوع لوله می‌تواند به‌راحتی توسط لانه‌های پرندگان، برگ‌ها و سایر زباله‌ها مسدود شود.
  • لوله  Common Vent: این نوع لوله دو بخش مجزا مانند سینک با وان یا توالت و غیره را که در طرف مقابل دیوار قرار دارند، به هم وصل می‌کند. هدف از این دریچه، تنظیم جریان هوای بین دو بخش و کمک به هدایت آن به دریچه اصلی و خارج از خانه است.
  • لوله Air Admittance Valve: این نوع لوله دریچه‌های خاصی هستند که هر زمان که سیستم فاضلاب شروع به تخلیه می‌کند، باز می‌شوند. هدف از AAVها هدایت هوا به داخل سیستم لوله‌کشی و در نتیجه استفاده از گرانش برای جلوگیری از ورود گازهای مضر به داخل خانه است.
  • لوله Auxiliary Vent: این نوع لوله، نوعی پشته دریچه‌ای است که در پشت بخش‌های مختلف مانند توالت، وان، حمام و … و همچنین خطوط تخلیه قرار می‌گیرد.

روش های نصب و اجرای لوله کشی هواکش فاضلاب

هر بخشی در خانه مانند توالت، جکوزی یا سینک باید به سیستم لوله کشی مجهز باشد؛ چراکه این بخشی از قوانین جدید مطابق با قوانین ساختمانی است. برای نصب و اجرای لوله کشی هواکش فاضلاب دو روش اصلی شامل نصب تر و نصب خشک وجود دارد:

  • نصب تر: در این روش نصب، شما می‌توانید چندین بخش مختلف را در یک سیستم لوله، در مکان‌های مختلف نصب کنید. اگرچه این سیستم چیدمان سیستم لوله‌کشی شما را پیچیده می‌کند؛ اما مجموع لوله‌کشی مورد نیاز را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در فضا شود.
  • نصب خشک: این یک روش ساده است که در آن هر بخش دارای لوله هواکش مخصوص به خود است. برنامه‌ریزی و اجرای روش نصب خشک ساده است. هر دریچه یک لوله کوچک و جدا شده است؛ اما داشتن یک لوله هواکش متفاوت برای هر یک از وسایل بدین معنی است که تعداد زیادی لوله هواکش از سقف شما خارج می‌شود.

ایرادات احتمالی در لوله کشی هواکش سرویس بهداشتی

لوله کشی هواکش سرویس بهداشتی ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود و در نهایت منجر به سرریز فاضلاب خطرناک، گازهای خطرناک، تخلیه کُند و گرفتگی مداوم لوله‌ها شود. ایرادات احتمالی که در سیستم لوله‌کشی ونت فاضلاب سرویس بهداشتی احتمالا رخ دهند، شامل موارد زیر هستند:

  • نصب کردن معیوب: اگر برای نصب لوله‌ها از یک شخص تازه‌کار کمک بگیرید، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود. برای نصب سیستم لوله کشی هواکش به لوله‌هایی با اندازه متفاوت نیاز دارید. عملکرد سیستم تخلیه به‌طور قابل‌توجهی تحت تاثیر مسیرهایی است که آن‌ها از طریق دیوار و زمین طی می‌کنند. در واقع، بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که در صورت وجود مشکل هواکش، سیستم تخلیه آنها مسدود شده است.
  • یخ‌بستن هواکش: سرمای شدید ممکن است باعث یخ‌زدن پشته دریچه لوله‌کشی سقف شود. وقتی بخار آب داخل دریچه هوا یخ می‌زند، بالای هواکش مسدود می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، فشار سیستم تخلیه نامتعادل می‌شود. علاوه‌براین، گازهای مضر مانند مونوکسیدکربن، آمونیاک و سولفید هیدروژن و گازهای فاضلاب ممکن است وارد خانه شما شوند. برای جلوگیری از این مشکل، عایقی را روی لوله هواکشی سقف بپیچید تا از یخ‌زدگی آن جلوگیری کنید.
  • لوله‌های هواکش شکسته: لوله‌های هواکش و سیستم لوله‌کشی شما ممکن است در نتیجه نشتی کوچکی ناشی از خوردگی و ترک‌ها دچار مشکل شوند. در اثر این شرایط بوهای مختلف وارد خانه شما خواهد شد و حتی تخلیه به کندی انجام شود. برای پیدا کردن اتصالات شل، آسیب یا ترک در لوله کشی هواکش، با یک لوله‌کش ماهر تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید : ونت فاضلاب چيست و چه کاربردی دارد؟


علت انسداد لوله هواکش چیست؟

انسداد در لوله کشی هواکش یا پشته باعث ایجاد فشار منفی در سیستم تخلیه شما می‌شود. این بدین معناست که آب نمی‌تواند به طور موثر از خانه خارج شود. اگرچه می‌توانید بسیاری از مشکلات تخلیه را خودتان برطرف کنید؛ اما برطرف کردن مشکل دریچه مسدودشده دشوارتر است. در اکثر موارد، مشکلات تخلیه فاضلاب ناشی از هواکش مسدودشده است.  اگر انسداد هواکش در سیستم خانه رخ دهد، می‌توانید مشکلات زیر مشاهده کنید:

  • فشار آب کمتری که از لوله‌های منبع تغذیه می‌آید؛ چراکه گرفتگی دریچه مانع از خروج هوا می‌شود و هوای اضافی در سیستم لوله‌کشی آب را در لوله‌ها راکد نگه می‌دارد.
  • فشار کمتر در تخلیه فاضلاب به‌دلیل آب راکد ایجادشده ناشی از هوای اضافی در سیستم است.
  • صدایی از سیستم لوله‌کشی شما شنیده می‌شود؛ چراکه هم جریان آب و هم جریان هوا در سیستم لوله‌کشی شما مشکل دارند.
  • سیستم تخلیه فاضلاب را برگشت می‌زند؛ چراکه فشار هوا و آب در سیستم به اندازه‌ای بالا است که آب راهی جز برگشت از سیستم تخلیه ندارد.
  • مواد تمیز کننده نمی‌تواند مشکلات فشار آب را برطرف کند. اکثر اوقات افراد وقتی مشکل فشار آب دارند دست به پیستون یا تمیزکننده تخلیه می‌زنند؛ چراکه تصور می‌کنند، فاضلاب دلیل مشکل آن‌ها باشد. اما احتمالا مشکل ناشی از سیستم لوله کشی هواکش باشد.

هنگامی‌که نمی‌توانید این مشکلات را کنید، از یک تیم حرفه‌ای برای کمک درخواست کنید تا ابتدا دلیل مشکل را پیدا و سپس آن را برطرف کنند.

سخن پایانی

بخش مهمی از سیستم لوله‌کشی، تهویه مناسب است. هر بخشی دارای لوله‌کشی، از توالت گرفته تا دوش، باید به لوله‌های تهویه متصل شود. لوله‌های تهویه از ایجاد خلاء در سیستم تخلیه جلوگیری می‌کنند و اجازه می‌دهند ضایعات یا آب به آرامی در لوله‌های تخلیه، جریان یابد. همچنین لوله‌ها کمک می‌کنند که گازهای مضر و بوهای نامطبوع از خانه خارج شوند. اکنون که با چیستی لوله کشی هواکش و اهمیت آن آگاه شدید، می‌توانید با اطمینان سیستم را در خانه خودتان نصب کنید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین