021-91017374

با ما در تماس باشید

کاملترین راهنمای خرید لوله مانیسمان

فهرست مطالب

لوله آنلاین در راهنمای خرید لوله مانیسمان شما را با کاربرد و فاکتورهای اثرگذار بر قیمت این محصول آشنا می‌کند و گلچینی از بهترین نکات راهنمای خرید لوله مانیسمان را به همراه شما عزیزان مورد بررسی قرار داده‌ است تا در نهایت بتوانید با افزایش معلومات خود در این باره، لذت یک خرید هوشمندانه و مقرون به‌صرفه را تجربه کنید. پس تا پایان همراه ما باشید.


خرید لوله مانیسمان رده 20 


لوله مانیسمان چه کاربرد هایی دارد؟

در اولین بخش از راهنمای خرید لوله مانیسمان قصد داریم شما عزیزان را با کاربردهای این محصول آشنا کنیم تا در ادامه با بررسی برندهای مختلف و عوامل اثرگذار بر قیمت آن، به درک بهتری از مزایا و ویژگی‌های این لوله برسید.

به‌طور کلی در رابطه با کاربرد لوله مانیسمان باید بگوییم که نسبت به سایر لوله‌ها، کاربرد کمتر؛ اما‌ مهم‌تری دارد. به عبارتی، با وجود اینکه کابرد آن نسبتا محدود است، اما در هر صنعتی که مورد استفاده قرار گیرد، نشان از حساسیت بالای کار و پروژه اجرایی خواهد داشت. زیرا این لوله به صورت یک تکه است و هیچگونه جای جوش یا درزی‌ روی آن مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل استحکام و ماندگاری بالایی دارد و در برابر فشار مضاعف، از مقاومت و ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. از این‌رو در صنایع مختلف پتروشیمی، نظیر نفت و گاز کاربرد گسترده‌ای دارد و طول عمر مفید آن نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر است. به دلیل همین ویژگی‌ها، به عنوان یک گزینه عالی برای استفاده در صنایع زیر، محسوب می‌شود:

  • صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی
  • صنایع کشاورزی و آبرسانی
  • عایق‌بندی سیم‌های برق فشار قوی

لوله مانیسمان در چه ابعادی تولید می شود؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای انتخاب لوله مانیسمان همواره مطرح شده است، ابعاد این محصول است. به طور کلی استانداردهای متنوعی برای توصیف اندازه‌های این لوله وجود دارد اما متداول‌ترین استانداردها عبارت‌اند از:

  • استاندارد DIN: این استاندارد، حالت باز دارد و متخصصان با توجه به دست آوردهای جدید خود می‌توانند اصلاحات جدید را به آن بیفزایند و گام موثری در جهت تکامل این واحد بردارند. در استاندارد DIN، کد DIN 2448 به لوله‌های مانیسمان اختصاص دارد.
  • استاندارد ASTM: این پارامتر برای تعیین ابعاد لوله‌های مانیسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ASTM زیر شاخه‌های متعددی دارد و متداول‌ترین کدهای استاندارد آن، A53 ASTM و ‏ A106 ASTM هستند که برای مانیسمان‌های بدون درز کاربرد دارند.
  • استاندارد ASME: با توجه به اصول راهنمای خرید لوله مانیسمان، برای بیان ابعاد لوله‌های در صنایع ویژه (برای انتقال سیالات با فشار بالا) مورد استفاده قرار می‌گیرند، از واحد ASME استفاده می‌شود. ضمنا خوب است بدانید که واحد B36.10 متداول‌ترین زیر شاخه استاندارد ASME است.
  • استاندارد API: از استاندارد API  برای بیان ابعاد آن دسته از لوله‌های مانیسمان که به صورت اختصاصی برای انتقال نفت، گاز و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهره‌گیری می‌شود. در این واحد، زیر شاخه API L5 مختص لوله مانیسمان است.


خرید لوله مانیسمان رده 40 


لوله مانیسمان در چه رده هایی تولید می شود؟

پیش از اینکه بدانید لوله‌های مانیسمان در چه رده‌هایی تولید می‌شوند، ابتدا باید با ماهیت رده‌ها آشنا شوید تا درنهایت به درک درستی از هدف این کار برسید. در باب این مسئله باید بگوییم که با استفاده از رده‌بندی لوله مانیسمان می‌توان انواع این محصول را براساس برخی پارامترهای ظاهری، به دسته‌های مختلف تقسیم کرد.

باتوجه به نکات ذکر شده در راهنمای خرید لوله مانیسمان، می‌توان فهمید که برخی از مهم‌ترین پارامترهای رده‌بندی این محصول متریال، میزان استحکام، سطح مقاومت در برابر‌ تنش و قابلیت‌های منحصربفرد است. بنابراین می‌توان این‌طور گفت که رده‌بندی، نوعی معادل برای مشخصات فنی لوله‌های مانیسمان است. برای رده‌بندی این محصول از واحد استاندارد ASME یا API استفاده می‌شود و این لوله‌ها در رده‌های 20- 40- 80- 100- 120- 140- 160- 5S- 10S- 40S و 80S0 تولید می‌شوند.

از جمله پرکاربردترین مانیسمان‌های موجود در بازار، لوله رده 20 و رده 40 و 80 است. به خصوص رده 40 که علاوه بر صنایع مختلف در ساختمان‌سازی هم کاربرد دارد. در رابطه با سایر رده‌ها نیز باید بگوییم که در ساخت لوله‌های مانیسمان رده 5S  تا 80S، متریال فولاد ضد زنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن ناگفته نماند که لوله‌های بدون درز بالاتر از رده 80، بیشتر در صنایع پتروشیمی به کار برده می‌شوند. مانیسمان 20 هم اغلب برای لوله‌کشی در موتورخانه ساختمان‌ها و مراکز مسکونی و تجاری کاربرد دارد.

آشنایی با برند های تولید کننده لوله مانیسمان

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات مورد توجه در راهنمای خرید لوله مانیسمان این است که حین خرید آن، حتما به برند و نام شرکت سازنده دقت کنید. امروزه شرکت‌های زیادی در ایران و سرتاسر دنیا به عنوان بهترین تولیدکننده این محصول شناخته شده‌اند و هر یک بسته به مزایایی که دارند، از دیگر برندها پیشی گرفته‌اند. به همین خاطر حتما باید از نام شرکت تولید کننده محصول مورد نظرتان اطلاعاتی بدست آورید و با شناخت پیشینه و اعتبار این برند، از صحت تصمیم خود مطمئن شوید. بنابراین برای آشنا بیشتر شما عزیزان با بهترین برندهای ایرانی و خارجی تولید کننده لوله مانیسمان، در ادامه چند مورد از محبوب‌ترین‌ها را معرفی خواهیم کرد.


خرید لوله مانیسمان رده 80


  • کارخانه لوله و نورد اهواز: این کارخانه اولین تولیدکننده لوله مانیسمان در خاورمیانه است و محصولاتی به قطر ۰٫۵ الی ۶ اینچ تولید می‌کند. در ضمن کمپانی نورد و لوله اهواز برای اولین بار در ایران و بین کشورهای همسایه توانست به تکنولوژی Push Bench برای تولید لوله‌های مانیسمان دست یابد.
  • گروه صنعتی سپاهان: کارخانجات تولیدی گروه صنعتی سپاهان که تعریف آن را اغلب ما در تلویزیون دیده‌ایم، نزدیک به نیم قرن است که در حوزه تولید انواع لوله فعالیت دارد و توانسته  بهترین لوله های مانیسمان را با کیفیت عالی و متریال مرغوب طراحی و تولید کند.
  • کارخانه کاوه ایرانیان: این کمپانی از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و توانست بهترین لوله‌های مانیسمان را با کیفیت فوق‌العاده و مطابق با استانداردهای جهانی، طراحی و تولید کند.
  • کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران: این کارخانه از سال ۱۳۴۲ در خرمشهر شروع به کار کرد و توانست لوله‌های مانیسمان را تحت استانداردهای ASTM، IPS، ISIRI و… تولید و در بازارهای داخلی و جهانی عرضه دارد.
  • کارخانه ساوه: کارخانه تولید لوله ساوه از سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و با گذر زمان توانست لوله‌هایی تا سایر ۲۴ و به طول ۶ و ۱۲ متر تولید کند.

برخی از برند های خارجی تولید کننده این محصول نیزمی‌توان به  Jindal Group، ArcelorMittal SA، TMK IPSCO، Pearlitesteel، APITCO Limited، Tenaris، VALLOUREC و… اشاره کرد.

فاکتور های تاثیرگذار بر قیمت لوله مانیسمان

تا این قسمت از مقاله برخی از نکات مهم راهنمای خرید لوله مانیسمان را مورد بررسی قرار دادیم، حال نوبت آن رسیده است تا شما عزیزان را با برخی از معیارهای اساسی که تاثیر قابل توجهی بر قیمت این محصول دارند، آشنا کنیم. به طور کلی پارامترهای مختلفی بر تعیین قیمت لوله‌های مانیسمان اثر گذارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • قیمت جهانی شمش فولاد
  • نوسانات نرخ ارز و دلار
  • حجم عرضه و تقاضا در بازار
  • قیمت مواد اولیه وارداتی و داخلی

هنگام خرید لوله مانیسمان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

با توجه راهنمای خرید لوله مانیسمان، نکات مهمی وجود دارد که حتما باید حین سفارش این محصول به آن توجه کنید. برخی از مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

  • گاهی روی این لوله‌ها درزهای مخفی وجود دارد که حین خرید حتما باید از صحت بدنه مانیسمان‌ها اطمینان حاصل کنید و در صورت مشاهده درز، از خرید آن خودداری کنید. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چطور باید تشخیص دهیم روی لوله درز وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که شما می‌توانید با تشخیص بصری و حس لامسه (دست‌زدن به بدنه محصول) به این مسئله پی ببرید. یک روش شیمیایی هم وجود دارد که به واسطه آن بدنه لوله را به یک محلول خاص آغشته می‌کنند و در صورتیکه تغییر رنگ داد و تیره شد، یعنی روی بدنه آن درز وجود دارد.
  • نکته بعدی این است که شما برند محصول را مورد بررسی قرار دهید و حتما از اعتبار و شهرت آن در بین خریداران اطمینان حاصل کنید.
  • حین خرید لوله مانیسمان باید فشار سیالات پروژه مربوطه را در نظر بگیرید و لوله‌ای خریداری کنید که قطر خارجی آن متناسب با پارامتر مذکور باشد.
  • نکته آخر هم اینکه حتما باید به رده و متریال توجه کنید، تا از کیفیت و استحکام محصول مطمئن شوید.


بیشتر بخوانید : لوله گوشتدار چیست؟ 


پس از خرید لوله مانیسمان چه مواردی را باید بررسی کنیم؟

پس از خرید لوله مانیسمان، آنچه اهمیت دارد سلامت بدنه لوله است. حتما باید پیش از شروع پروژه، مجددا بدنه لوله را بررسی کنید تا آسیب دیدگی یا درز خاصی وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت احتمال شکست پروژه و احتمال ضررهای هنگفت، افزایش خواهد یافت. در بخش قبل، سه تکنیک از مجموعه روش‌های موجود در راهنمای خرید لوله مانیسمان را برای تشخیص این مسئله مطرح کردیم و حال باید بگوییم که یک روش چهارم نیز وجود دارد که به بدنه لوله فشار مشخصی وارد می‌کنند و اگر دچار شکستگی شود، بدین معناست که درز مخفی داشته است.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات راهنمای خرید لوله مانیسمان پرداختیم و دانستیم که چه پارامترهایی بر قیمت این محصول اثرگذارند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی راجع به لوله مانیسمان به دست آورده باشید و اگر سوالی در ذهن خود داشتید، پاسخ آن را بیابید. لطفا تجربه کاربری و پیشنهادات خود را پیرامون موضوع مطرح شده در بخش نظرات با ما و سایر همراهان لوله آنلاین به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه متشکریم.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین