021-91017374

با ما در تماس باشید

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان چیست؟

فهرست مطالب

آیا می‌دانستید که اطلاع از تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز، به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشید و بتوانید بهتر از آن استفاده کنید؟

امروزه استفاده از انواع لوله‌های فولادی در صنایع مختلف، بیشتر از قبل شده است. برای همین افراد باید برای پیشبرد بهتر کارهایشان، بهترین نوع لوله را انتخاب کنند. از طرفی دغدغه بسیاری از خریداران لوله، این است که بدانند کدام یک از لوله‌های درزدار و بدون درز، برایشان مناسب است و هر یک از این نوع لوله‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ در نتیجه به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب از لوله آنلاین قرار است به این سوالات به طور کامل پاسخ داده شود. این‌گونه شما می‌توانید با تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان نیز از جهت‌های مختلف آشنا شوید.

لوله درزدار چیست؟

لوله درزدار، لوله‌ فولادی است که با جوشکاری ورق‌ فولادی پس از رول شدن، ساخته می‌شود. این لوله‌ها معمولا در طول‌هایی 6 متری در بازار موجودند و سادگی و راندمان تولید بالا دارند. آنها خصوصیات و ویژگی‌های متنوعی دارند و می‌توان روی آن‌ها، به عنوان تجهیزات کاربردی حساب کرد. جالب است بدانید که استحکام این نوع لوله، نسبت به انواع دیگر کم‌تر است. از طرفی ورق‌های مورداستفاده برای ساخت آن، صفحات و نوارهایی فولادی هستند. به طور کلی این ورقه‌ها، به دلیل فرایندهای مختلف جوشکاری به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • لوله درزدار مستقیم (straight seam welded pipe)
  • لوله درزدار مارپیچی (spiral welded pipe)

بیشتر بخوانید : لوله درزدار چیست؟


لوله بدون درز یا لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌های فولادی بدون درز یا لوله‌های مانیسمان، از یک قطعه فلز ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه اتصالی روی سطحشان وجود ندارد. این نوع لوله‌ها، با استفاده از روش‌هایی چون نورد گرم، نورد سرد، کشش سرد، اکستروژن و … ساخته می‌شوند. در واقع برای ساخت آنها، به جوشکاری نیازی نیست و معمولا به صورت مستقیم از شمش فولادی و از طریق چندین فرایند مختلف به وجود می‌آیند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله بدون درز، می‌توان استحکام بالای آن را نام برد. از طرف دیگر این نوع لوله در قطرهای پایین تولید می‌شود و برای تولید قطر‌های بالا، باید هزینه زیادی را صرف کرد. فراموش نکنید که لوله‌های بدون درز لوله‌هایی کاملا همگن هستند و در محیط‌های سخت و حیاتی کاربرد دارند.

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان در زمان و روش تولید

زمان و روش تولید، اولین موردی است که باید در تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز بررسی شود. برای همین قرار است در ادامه به صورت جداگانه با روش و زمان تولید هریک از این دو لوله، آشنا شوید:

  • زمان و روش تولید لوله درزدار: در تولید این لوله، از ورق فولادی استفاده می‌شود. این ورق‌ها از طریق نورد به شکل استوانه در می‌آیند و بعد از آن دو لبه آن را به هم جوش می‌دهند. برای همین به آن‌ها لوله درزدار یا درز جوش نیز می‌گویند. در واقع بعد از اتمام مرحله تولید، یک خط جوش در طول لوله دیده می‌شود.

جالب است بدانید که در تولید لوله درزدار، با توجه به نوع ماده و ضخامت لوله، فرایندهای جوشکاری متفاوت شامل مواردی چون جوشکاری مقاومتی، جوشکاری القایی با فرکانس بالا و جوشکاری لیزر نیز می‌شود. بعد از فرایند جوش نیز لوله تولیدی، به صورت مشخص بریده می‌شود و مواد اضافی جوش برداشته می‌شود.

  • زمان و ورش تولید لوله بدون درز: تولید لوله بدون درز یا مانیسمان، با استفاده از شمش‌های فولادی و نورد گرم انجام می‌شود. به صورت کلی در فرایند تولید این نوع لوله، شمش را به قدری حرارت می‌دهند که گداخته شود و پس از آن با ایجاد سوراخ با استفاده از سنبه، تبدیل به لوله می‌شود. البته در این مرحله باید ضخامت لوله نیز تعیین شود و با تکرار فرایند شکل‌دهی، طول لوله نیز افزایش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید که این نوع فرایند تولید، باعث می‌شود که لوله مانیسمان، استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لوله درزدار داشته باشد. نکته قابل توجه اینجاست که انتخاب شمش فولادی به عنوان ماده اولیه نیز باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود؛ اما زمان تولید لوله مانیسمان نسبت به مدت زمان تولید لوله درزدار، بیشتر است.

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز از نظر ظاهری

یکی دیگر از موارد تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان، ظاهر آن‌هاست. چون شما می‌توانید با دیدن و لمس داخل لوله درزدار، متوجه جوشکاری و برآمدگی در کل لوله باشید. این درحالیست که لوله مانیسمان، به دلیل ساخته شدن بدون فرایند جوش، هیچ‌گونه درز جوش و برآمدگی ندارد و سطح آن کاملا یک‌دست است.

از طرف دیگر باید این نکته را بدانید که درز جوش لوله‌های درزدار، از بیرون توسط سنگ‌زنی از بین می‌رود و برآمدگی حاصل از جوش، فقط از داخل لوله مشخص است. مورد متفاوت دیگر در ظاهر این دو نوع لوله، ضخامت جداره‌هایشان است که در لوله مانیسمان مقداری بیشتر از لوله درزدار است.

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز در میزان تحمل دما و فشار

لوله مانیسمان، با توجه به نداشتن هیچ‌گونه درز جوش؛ نسبت به لوله درزدار تحمل فشار و دمای بیشتری دارد. از طرف دیگر هرچه رده لوله مانیسمان، بیشتر باشد، قدرت بیشتری در تحمل دما و فشار زیاد پیدا می‌کند؛ اما بر عکس آن، لوله درزدار به دلیل وجود درز جوش، تحمل فشار کم‌تری دارد و همین امر نیز باعث داشتن کاربردهایی متفاوت با لوله بدون درز می‌شود. یکی از موارد موثر دیگر در تحمل فشار و دمای لوله‌ها، ضخامت لوله است که این مورد نیز در لوله‌های مانیسمان بیشتر است و به همین دلیل، برای تجهیزات با دما و فشار بالا نیز استفاده می‌شوند.

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان از نظر مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی در لوله‌های فولادی، با توجه به میزان آلیاژ آن‌ها تعیین می‌شود. در واقع اگر لوله درزدار و لوله مانیسمان با ترکیبات شیمیایی یکسان و عملیات حرارتی یکسان تولید شوند، میزان مقاومت یکسانی با هم دارند. اما نکته قابل توجه این‌جاست که لوله‌های درزدار به دلیل داشتن درز جوش، ممکن است در برابر خوردگی مقاومت کم‌تری داشته باشد. چون درز و محل جوش، باعث رسوب، پوسیدگی و خوردگی لوله در طولانی مدت می‌شود. از طرف دیگر عملیات جوشکاری روی لوله درزدار، به تسریع خوردگی لوله کمک می‌کند.

لوله‌های درزدار به دلیل داشتن درز، آسیب‌پذیرتر از لوله‌های بدون درز هستند و در واقع وجود درز، نقطه ضعف این لوله‌ها محسوب می شود. محل جوش در این لوله‌ها می‌تواند باعث ایجاد رسوب، پوسیدگی و خوردگی لوله در طولانی‌مدت شود.

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز در کاربرد و عملکرد

جالب است بدانید که لوله‌های بدون درز، به دلیل نداشتن درز جوش، مقاومت و استحکام بالاتری دارند و برای انتقال مواد حساس‌تر مناسبند. کاربرد این نوع لوله، بیشتر در انتقال مواد با فشار و حرارت زیاد است. این درحالیست که لوله‌های درزدار را برای پروژه‌های سبک‌تر و با حساسیت کم‌تر انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید در زیر با کاربردهای لوله‌های بدون درز بیشتر آشنا شوید:

  • خطوط لوله و قطعات ساختاری، برای انتقال سیالات تحت فشار
  • خطوط کنترل نفت و گاز
  • خطوط تزریق مواد شیمایی
  • دریچه‌های ایمنی زیر دریا
  • بسته‌های بخار و ردیابی حرارتی کارخانه فرآوری شیمیایی
  • انتقال سیال و گاز
  • خطوط فشار قوی
  • خطوط هیدرولیک
  • خطوط صنایع غذایی و دارویی

از کاربردهای لوله‌های فولادی درزدار نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صنعت ساختمان مانند آب، گاز و هوای فشرده روکار، برای لوله‌کشی شوفاژ و آبگرمکن (لوله گازی و شوفاژی)
  • استفاده در انتقال سایر سیالات کم فشار
  • کاربردهای معماری
  • سوزن هایپودرمیک
  • صنعت خودرو
  • صنایع غذایی و آشامیدنی
  • صنایع دریایی و کشتی‌سازی
  • صنعت داروسازی
  • تولید قطعات صنعتی
  • لوله‌کشی فاضلاب
  • صنایع معدن و تونل‌سازی
  • ساخت پروفیل‌های قوطی
  • ساخت حصار، حفاظ و داربست
  • صنایع ماشین‌سازی (شاسی و جک)

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان در وزن و ضخامت

لوله‌های بدون درز، با قطر بیرونی 8.1 تا 26 و ضخامت دیواره مشخص، موجودند و لوله‌های درزدار نیز تا قطر بیرونی 24 اینچ تولید می‌شوند. اما به طور کلی لوله مانیسمان، دیواره ضخیم‌تری نسبت به لوله درزدار دارد. این درحالیست که وضعیت ضخامت و تلورانس ابعادی در لوله درزدار بهتر است.


بیشتر بخوانید : مقایسه لوله فولادی و لوله پلی اتیلن


تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز از نظر قیمت

قیمت، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان است. چون این دو لوله از این لحاظ، اصلا قابل مقایسه با یک‌دیگر نیستند. بدیهی است که قیمت لوله مانیسمان به دلیل فرایند تولید پیچیده‌تر و دشوارتر و استحکام بیشتر، از قیمت لوله درزدار بیشتر است. از طرف دیگر چون ماده اولیه این لوله‌ها از آهن و فولاد است قبل از هرچیزی باید نسبت به قیمت روز آهن و فولاد نیز اطلاع کافی داشته باشید.

جمع‌بندی

امروزه انواع لوله‌های فولادی توسط تولیدکنندگان ایرانی باکیفیت مطلوب و قیمتی منصفانه در حال تولید است. شما نیز می‌توانید بعد از اطلاع از تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز، بهترین خرید و انتخاب را برای پیشبرد کارهای صنعتی و رفع نیازهای خود داشته باشید.

یکی از ارائه‌دهندگان معتبر انواع لوله درزدار و مانیسمان، فروشگاه اینترنتی لوله آنلاین است. این فروشگاه، توسط شرکت انرژی سازان اداره می‌شود و به علاوه انواع لوله‌های درزدار و بدون درز با قیمت منصفانه و کیفیتی مطلوب، خدمات و محصولات دیگری نیز دارد. شما می‌توانید در زیر با دیگر محصولات این شرکت بیشتر آشنا شوید:

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین